مقالات چاپ

مواد بسته بندی چه نقشی در بروز ضایعات ارگانولپتیکی دارند ؟

 

یک بسته بندی علاوه بر محافظت از ماده غذایی و جلوگیری از فساد و آسیب پذیری آن می تواند باعث مشتری پسندی آن نیز بشود .
ولی با توجه به ماهیت شیمیایی مواد بکار رفته در بسته بندی و ماده غذایی امکان زیادی در انجام بعضی از واکنش های شیمیایی بین این دو ماده وجود خواهد داشت .
جابجایی ترکیب های شیمیایی از مواد غذایی به مواد بسته بندی اش و یا برعکس ، به طور کلی جذب مواد از همدیگر و یا تداخل آنها می تواند باعث رخ دادن تغییراتی در طعم و بو ماده غذایی بشود .
با توجه به این نکته که در نگهداشتن مواد غذایی ، بروز هر جور تغییراتی اعم از ارگانولپتیکی فساد به حساب می آید .پس می توان گفت که انتخاب درست و مناسب مواد بسته بندی برای هر نوعی از مواد غذایی خاص اهمیت بسیار بالایی دارد .
برای این کار می توان از تست پانل برای تشخیص دادن تغییرات بو و طعم احتمالی در یک نوعی از مواد غذایی در اثر استفاده از بسته بندی خاصی استفاده کرد .به طور کلی می شود از انواع نوشیدنی ها ، انواع شکلات و کیکهای شکلاتی به عنوان حساس ترین دسته از مواد غذایی به آلودگیهای دارای بو و طعم نام برد  .

مقدمه :
بدون تردید صنایع بسته بندی ماده ی غذایی بخش بسیار بزرگی از فعالیت مهم تبدیل مواد است . یک بسته بندی درست و خوب علاوه بر حفظ ماده غذایی و جلوگیری از آسیب پذیری و فساد آن می تواند باعث مشتری پسندی آن نیز بشود.
ولی با توجه به ماهیت شیمیایی ماده بسته بندی و ماده غذایی امکان انجام برخی از واکنشهای شیمیایی بین این دو ماده وجود دارد .
اینگونه واکنش ها را می توان در سه دسته زیر قرار داد  :
-1 
منتقل شدن ترکیبات از مواد غذایی و مواد بسته بندی به همدیگر
-2 
جذب کردن مواد از همدیگر
-3 
مخلوط شدن مواد در هم
البته مسئله بالا برای همه نوع فعالیت های بسته بندی ماده ی غذایی عمومیت ندارد . چون بستر لازم برای انجام اینچنین واکنشهایی که اغلب به واسطه منتقل کردن مونومرهای کوچک و منفرد یا مواد افزودنی و یا ترکیبات پلیمری کننده باشند باید فراهم باشد .ضمن اینکه شدت این واکنش ها هم با یکدیگر متفاوت خواهد بود و همچنین تأثیر ماده ی بسته بندی بر روی مواد غذایی متفاوت نیز مختلف خواهد بود .به عبارت دیگر هر نوع تغییر در ترکیب شیمیایی ، بو یا مزه ویا طعم ماده غذایی که به دلیل واکنش میان کنش های ماده بسته بندی با ماده غذایی صورت بپذیرد را غیر مطلوب به حساب می اوریم .( استاندارد
این تغییرات ایجاد شده را اصولا به دسته های زیر تقسیم بندی می کند . ( ISO 1992
-1 
آف – اودور 1: تغییر در طعم و بو در نهایت فساد ماده غذایی
-2 
مل – اودور 2: تغییر در طعم و بو و در نهایت دخول و ورود مواد شیمیایی به داخل مواد غذایی
-3 
تینت 3 : تغییر در طعم و بو در نهایت وجود بعضی از مواد شیمیایی در مواد غذایی
هرچند علاوه بر موارد بالا ، این تغییرات ممکن است به دلیل از دست دادن برخی از ترکیبات شیمیایی داخل غذا باشد .
توجه کردن به این موضوع ضروری است که تغییرات طعم با تغییرات بو کاملا فرق میکند و در واقع آنچیزی که ما بعنوان مزه
غذا از آن برداشت می کنیم تلفیقی از دریافتهای حس چشایی و بویایی است .
به طور کلی هر گونه تغییراتی در طعم و یا بوی مواد غذایی ضرر به حساب می اید چون که امکان برگشت و فساد کل محصول را در دارد .

با توجه به اینکه در مبحث نگهداری از مواد غذایی ، داشتن هرگونه تغییر شامل بیولوژیک ، ،شیمیایی ،فیزیکی و یا ارگانولپتیک ،یک نوع فساد در ماده غذایی به حساب می آید، پس کنترل دقیق در این قسمت باعث کاهش میزان ضایعات و به دنبال آن خسارت خواهد شد

OFF –ODOUR-1
Malodour-2
 taint-3

آنچیزی که در این راه ما را یاری می دهد همان بررسی دقیق و درست نتیجه استفاده از یک ماده بسته بندی بر ماده ی غذایی متفاوت است . در مجموع بسته بندی های ماده ی غذایی با توجه به انواع آنها به دسته های زیر تقسیم می شوند :
-1 
ورقه های پلاستیکی و مواد
-2 
ظرف های شیشه ای
-3 
پوشش های کاغذی
-4 
کامپوزیت های مقوایی ، فلزی و پلاستیکی
-5 
فلزات
-6 
فیلم های سلولزی اصلاح شده
مزیت ها و معایب مواد مصرفی بسته بندی :


-1
ورقه های پلاستیکی و مواد:

به دلیل به صرفه بودن اقتصادی و دارا بودن قابلیت مصرف بالا و در دسترس بودن موارد استفاده بسیار زیادی دارند . کاغذها و صفحه های پلاستیکی به وسیله مواد چسبناک به همدیگر متصل می شوند  .
وجود داشتن این مواد و همینطور ترکیبات شیمیایی افزودنی برای سالم نگهداشتن بافت فیزیکی این ورقه ها وکاغذها می تواند باعث بروز تغییر در مزه ماده غذایی بشود . از پلیمرهای بسیار مهم پلی اتیلنی که در این بخش مورد استفاده قر ار می گیرند می
شود به پلی مدخطی دانسیته کم پلی اتیلنی ، پلی مردانسیته کم پلی اتیلنی ، ، پروپیلن ، پلی استیرن ، پلی وینیل کلراید و پلی مردانسیته بالا پلی اتیلنی پلی اتیلن تری فتالات اشاره نمود .

ورقه های پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی

 

-2 شیشه :
بواسطه وجود داشتن بعضی از ترکیب های شیمیایی در تولید شیشه ، آلودگی و تغییر طعم و مزه مواد غذایی در بسته بندی ظروف شیشه ای از نوع دسته سوم است .
آلودگی شیشه می تواند ناشی از لاکهای فلزی مورد استفاده و یا لایه های پلیمری باشد . شیشه ها اصولا به وسیله پوشش های پلی اتیلن یا استرهای آلیفاتیک پوشیده شده اند . این پوشش ها می توانند باعث ایجاد بوی بد و تند و تیز در مواد غذایی بشوند  .

شیشه بسته بندی مواد غذایی             


-3 
پوشش های کاغذی :
معمولا پوششهای کاغذی به عنوان پوشش های ثانوی استفاده می شوند .میزان ورود این ترکیبات شیمیایی از پوشش های کاغذی به داخل مواد غذایی نسبت به باقی پوشش ها کمتر است .
ضمن اینکه در اثر رخ دادن فساد طعمی 5 عامل را باید در موارد دیگر جستجو کرد برای مثال جوهر چاپ مارکی که بر روی بسته بندی پوشش کاغذی وجود دارد جستجو کرد .موادی که برای کنترل کردن قدرت جذب رطوبت کاغذ به داخل آن افزودده می شوند کمتر دیده
نشده که باعث بروز مشکلات بشوند.


 yancid-4
5
کاغذهای کرافت 6 به خاطر در برداشتن بعضی از ترکیب های فنولی می توانند باعث رخ دادن فساد طعمی شوند .استفاده از کاغذهای بازیافت شده می تواند احتمال بروز مشکلات را افزایش دهد .
-4 
کامپوزیت های فلزی و مقوا – پلاستیک :
کامپوزیت های مقوا – پلاستیکی موارد مصرف بسیار زیادی در صنعت بسته بندی دارند . فویل های آلومینیومی و کاغذی
موارد استفاده زیادی در بسته بندی کردن کارتن های نوشیدنی و یا روکش های شکلاتها را دارند .
بیشتر این پوشش ها دارای لایه سطحی پلی اتیلنی در هر دو قسمت خود هستند تا به عنوان روکش های آلومینیوم فعالیت داشته و در ضمن یک لایه حفاظت کننده گرمایی هم ایجاد کنند کامپوزیت های فلزی – کاغذی هم در بسته بندی کیک ها و ماهی هایی مانند تن ، کیلکا ، سالمون مورد استفاده قرار می گیرند .
مخصوصا در جاهایی که این گروه از محصولات باید در معرض دید مشتری قرار داشته باشند.
پوشش های پلی اتیلنی که از ان ها نام بردیم در این دسته در اثر حرارت دهی می توانند سبب رخ دادن اکسیداسیون بشوند .که این اتفاق در رخ دادن فساد طعمی در نوشیدنی ها تاثیر گذار است .
با تحقیقاتی که انجام گرفته شد مشخص شده که بیشتر مواد تولید شده در این گروه که باعث ایجاد مشکلات می شوند هگزانال ها هستند .

پوشش فلزی مواد غذایی


-5 
پوشش های فلزی :
اغلب روکش های فلزی در ارتباط مستقیم با مواد غذایی نیستند . زیرا در غیر این صورت انکان دارد بعضی از فلزات باعث طعم بد و نامطلوب در مواد غذایی بشوند و یا اینکه وارد آن مواد غذاریی شوند.

پوشش فلزی مواد غذایی


-6 
فیلم های سلولزی اصلاح شده :
موارد مصرف این بسته بندی ها را می توان در روکش های آب نبات های خوراکی مشاهده کرد . این گروه از مواد خیلی کم باعث رخ دادن مشکلات در مواد غذایی می شوند .اکثرا از نرم کننده برای پوشش و خاصیت پلاستیکی ( نرم پذیری ) دادن به این دسته فیلم ها استفاده می شود که این ترکیبات هم عطر و طعم خاصی ندارند .
تأثیر جوهرهای چاپی و چسب هایی که در بسته بندی در مواد غذایی استفاده می شوند :
روی هر بسته مواد غذایی برای مشتری پسندی و ارائه دادن اطلاعات مربوط به محصول نشان های چاپی وجود دارد .این علایم چاپی امکان دارد به طور مستقیم روی ماده بسته بندی حضور داشته و یا روی بسته بندی های ثانویه باشند .
 taint-5
 Kraft papers-6
6
البته جوهری که استفاده می شود خود به خود تنها علت رخ دادن مشکل نیست ، بلکه در مواردی برای جلوگیری کردن از پاک شدن علایم روی آنها روکش هایی از جنس ورنی 7 قرار می دهند.
این مواد از نظر جنس شیمیایی شبیه به جوهر ها هستند اما رنگی نیستند .
چسبهای بسته بندی هم اکثرا بر روی بسته بندی های ثانوی ماده ی غذایی مورد استفاده قرار می گیرند که به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند :
-1 
چسب های ورقه ای کم محلول در آب
-2
چسبهای داغ مایع
-3 
چسبهای محلول در آّب حاوی دکسترین ، نشاسته و وینیل استات
-4 
چسبهای محلول در آّب جهت پیوند دادن لایه های مختلف پلاستیک به یکدیگر
-5 
چسبهای سرد که توسط فشار کوچکی موجب چسبیدن می شوند
 .
ضایعات و نامطلوبی طعمی حاصل از موارد بالا به طور کامل شناخته شده هستند ، از علل های رخ دادن مشکلات توسط این مواد می توان به خشک نکردن کافی و مناسب در زمان فشار چاپ اشاره کرد.
به دنبال آن مواد شیمیایی بواسطه حلال ها .و یا ترکیب های انتقال دهنده به داخل مواد غذایی وارد شده و باعث ایجاد مشکل می کنند . حد نرمال بطور طبیعی برای موجود بودن این مواد در غذا نباید از 2 30 m mgتجاوز کند و برای موادی که تأثیرات طعیم
و بوی بیشتری ایجاد می کنند و حساس تر هستند ( برای مثال : ایزوپرویدل استات ) باید کمتر از 2 5 m
mg
باشند .
بررسی ترکیبات شیمیایی عامل فساد طعمی :          
ترکیب های شیمیایی که در این بخش معرفی می شوند ، باعث رخ دادن فساد طعمی می گردند ، همه ی این ترکیب ها می توانند در انواع مواد بسته بندی، جوهرهای چاپ و یا چسبها وجود داشته باشند .
و 1- دی اتوکسی اتان ) حاصل از ناخالصی موجود درون اتیلن استات جوهر چاپی محلول می تواند سبب رخ دادن بویی ) شبیه به بوی گل یاس در مواد غذایی شوند) .
-3 
ایزوپروپیل – 2- متوکسی پیرازین ) حاصل از فعل و انفعالات باکتری ها و ( و 4 و 6- تری متیل – 1و 3- دی اکسان ) ) محصول از واکنش بین ( پارانرمالدهید ) با ( 2-متیل – 2و 4 – پنتان دی ال ) موجود در روکش های مواد غذایی ، تری برموآنیزول و تری کلرو آنیزول و ( تری اتیل آنیزول ) می توانند باعث به وجود امدن بوی بد و نامطبوع کپک زدگی در مواد غذایی
شوند .
بوتیل استات حاصل از جوهرهای چاپی در بسته بندی و استالد هید می توانند ایجاد بو و طعم شبیه به گلابی در مواد غذایی کنند .
7 varnish
7
کلروکلرزول که علل آن بعضی از آلودگیها هستند دی کلروفنل و تری کلروفنل محصول از واکنشهای شیمیایی فنلی و دی کلروبنزن می توانند باعث رخ دادن طعم و عطری شبیه به مواد دارویی به مواد غذایی تولید مزه صابونی می کنند .
کومین 8 ترکیبات بنزنی با استخلاف آلکیلی و متیل استایرن که همه آنها مبدا استیرنی و یا روکشهای لاتکسی از جنس بوتادی ان دارند می توانند سرمنشا به وجود آمدن طعم و عطر هیدرون کربن مانند در مواد غذایی گردند .
آلکیل استات هایی نظیر اتیل استات ، پروپیل استات و بوتیل استات محصول حلالهای استفاده شده در چاپ باعث بروز طعمی شبیه به انواع میوه ها در مواد غذایی می شوند .
و یا واکنشهای روکش ورنی بوی چرب تند و تیزی تولید می کند u .v متیل بنزوآت حاصل از جوهرهای سیکلوهگزانول هم باعث رخ دادن بوی شیرین تند و تیز می شود .ایزوفرون هم سبب ایجاد بوی شکر قهوه ای تند و تیز می گردد .
نفتالین حاصل از حلالهای چاپی لیتو هم ایجاد طعم و بویی مشابه بنزین می کنند . ( 2 و 2و 6- تری متیل - 1و 5دی اکسان ) ( و 2و 4و 5 – تترا میتل - 1و 3- دی اکسان ) ترکیباتی هستند که به ماده غذایی بویی شبیه به بوی کافورمی دهند .
حتما باید توجه کرد که تأثیر همه این مواد شیمیایی روی بو و مزه مواد غذایی وابسته به عامل هایی همچون عوامل فیزیکی و بیوشیمیایی مواد غذایی هم می باشد .در مجموع ، نوشیدنی ها و نوع های مختلف شکلاتها و کیکهای شکلاتی نسبت به اتفاق افتادن فساد طعمی حساس ترند .
من جمله دلایل این مسئله می شود به نوع مواد بسته بندی اشاره کرد .
جلوگیری از اتفاق افتادن فساد طعمی :
وجود نداشتن موادی که می توانند باعث رخ دادن فساد طعمی در مواد غذایی شوند ، در آنها بسیار حایز اهمیت است .همینطور باید شرایطی فراهم گردد تا میل و یا امکان اتفاق افتادن این گونه ضایعات در مواد غذایی به حداقل ممکن برسد .
با توجه به اینکه تغییرات ارگانولپتیک در مواد غذایی به معنی فساد آن به حساب می آید، در انگلستان مجموعه قوانین و دستورالعمل هایی در این مورد مد نظر قرار گرفته است .
به دلیل تطابق کیفیت محصول تولیدی با استانداردهای مورد نظر تست پانل به عنوان یک روشی مناسب و درست معرفی شده است . و در طی آن یک اکیپ 2 تا 12 نفره در اتاقهای جدا از هم و با شرایط محیطی کاملا مشابه و عاری از هر گونه بو باید به آزمایش بسته ها بپردازند .
شرایط تست پانل باید حتما به طور کامل رعایت شوند و کسانی که در آزمایش حضور دارند باید قادر به تشخیص نوع بو و طعم ایجاد شده را نیز داشته باشند .
ايزوپروپيل بنزن = 8 cumene
Brown suqar9-
 Litho-10
8
برای تشخیص دادن امکان تولید بو به وسیله ماده ی بسته بندی می شود قطعاتی از آنها را در درون بطریهای شیشه ای قرار داده و در دماهای کاملا مشابه و به مدت 24 ساعت نگه داشت .
پس از آن از افراد شرکت کننده درخواست کرد که درب ظرفها را بردارند و داخل بطری را بو نمایند و آنچیزی را که احساس کرده اند گزارش کنند .این روش می تواند در مورد قوطی های فلزی و اثرات میزان رطوبت روی آنها در ایجاد بوی غیر منتظره مفید باشد.
برای آزمایش بسته های کاغذی هم می شود از روش مثلثی تست پانل کمک گرفت. با همکاری یک تیم متشکل از 10 نفر در شرایط کاملا همسان محیطی نتایج خوبی را می شود بدست آورد.
دو عدد نمونه از مواد غذایی کاملا سالم همراه یک نمونه که در تماس با ماده ی بسته بندی قرار گرفته است برای انجام آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند . برای بررسی هرجور تغییر بو در مواد بسته بندی که قرار است با نمونه سوم مواد غذایی در ارتباط باشد آنرا در فشار عادی محیط، به دمای .c 22 و رطوبت نسبی % 75 و به مدت زمان 48 ساعت قرار می دهند.
با توجه به درصد میزان ضایعات صنایع تولیدی ماده ی غذایی و ضرورت جلوگیری از آنها به نظر می آید که باید راهکارهایی برای شناسایی بهترین و درست ترین نوع مواد بسته بندی برای هر نوع ماده غذایی با توجه به شرایط محیطی شناسایی شده قرار گیرند .
نتایج :
با توجه به ماهیت شیمیایی مواد غذایی مورد استفاده در بسته بندی و نوع پوششی که برای جلب توجه قرار گرفته شده می توان بروز بعضی ازین واکنشهای شیمیایی را پیش بینی کرد . با توجه به مهم بودن این مبحث جلوگیری از ضایعات مواد غذایی به نظر می رسد که باید تلاش و دقت زیادی برای شناسایی عوامل مختلف تاثیر گذار در ایجاد فساد طعمی و بویی مواد غذایی داشت .
برای رسیدن به نتیجه عالی پیشنهاد می شود که هر نوع مواد غذایی مورد نظر را در شرایط مختلف محیط در معرض انواع مواد بسته بندی قرار داد و بعد از طی مدت مشخصی به انجام تست پانل پرداخت تا به این ترتیب به رخ دادن هر گونه تغییرات در طعم و بوی ماده غذایی پی برد و بدین ترتیب بهترین روکش غذایی ممکن برای نگهداری هر نمونه در شرایط محیطی مختلفی تشخیص داده شود.

 

دستگاه چاپ سیلک...

لیست سفارش ساک دستی ...

تماس با گروه تولیدی تک پک ....

پروسه تولید کیف پارچه ای سوزنی

کیف پارچه ای سوزنی امروزه کاربرد و طرفداران فراوانی در بازار تجاری پیدا کرده است ، این نوع کیف پارچه ای سوزنی به دلیل دوستداری محیط زیست و اسیب نرساندن به آن باعث حمایت قشرهای مختلف مردم و انجمن های محیط زیستی گوناگون شده است.همچنین به دلیل بالا بودن عمر اینگونه کیف پارچه ای سوزنی از نظر اقتصادی برای تبلیغات طولانی مدت بسیار مناسب است.

پارچه سوزنی یا پارچه اسپان باند

در ابتدا برای شروع کار تولید باید پارچه های مناسب را خریداری کرد ، این نوع از پارچه ها را می توان در کارخانه های ایران خریداری کرد.پارچه های اسپان باند انواع و گرماژمختلفی دارند که با توجه به تولید محصول مورد نظر گرماژ 60 و 90 مناسب ترین برای تولید ساک دستی های تبلیغاتی هستن همچنین این پارچه های سوزنی در رنگهای متنوعی تولید میشوند ، که باتوجه به نیاز و درخواست مشتری قابل انتخاب هستند، عمومآ برای ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی رنگبندی خاص و ثابتی مورد استفاده است ، به عنوان مثال :شرکت ایرانسل برای استفاده ازاین کیسه های تبلیغاتی رنگ زرد را سفارش خواهد داد.

انواع دستگاه های دوخت ساک دستی پارچه ای

دوخت با استفاده از چرخ های خیاطی ونخ ( روش سنتی)

این روش به دلیل زمانبر بودن و نیاز به نیروی انسانی زیاد به صرفه نمی باشد و توصیه نمی شود ، فرض کنید اگر مشتری تیراژ بالایی از ساک دستی تبلیغتی را سفارش دهد به دلیل کار با چرخ خیاطی و تولید دستی زمان زیادی باید صرف تولید کیسه تبلیغاتی شود همچنین تولید تیراژ بالا توسط نیروی انسانی خطا را در دوخت بالا برده و کیفیت محصول را کاهش می دهد.

دوخت با چرخ های حرارتی و التراسونیک ( نیمه اتوماتیک)

روش دیگر تولید ساک دستی های تبلیغاتی استفاده از چرخ های التراسونیک و حرارتی است این روش نسبت به چرخ خیاطی بهینه تر بوده و استفاده از نخ و نوار در آن نیازی نمی باشد اما همچنان نیاز به نیروی انسانی به تعداد نیروی انسانی در کار با چرخ خیاطی میباشد و همچنین این روش مانند استفاده از چرخ خیاطی زمان بر بوده و در تولید های بالا تولید محصول کاهش می یابد ، از معایب این روش می توان گفت که همانند کار با چرخ خیاطی نیاز به برش پارچه در اندازه های ساک دستی های سفارش داده شده می باشد.

 

دوخت با خط تولید اتوماتیک ساک دستی

بهترین روش برای تولید کیسه های تبلیغاتی پارچه ای استفاده از خط تولید اتوماتیک است در این روش برخلاف دو روش قبلی نیاز به نیروی انسانی زیاد نیس و می توان در مدت زمان کوتاهی تیراژ بالای از محصول تولید کرد همچنین کیفیت تولید محصول در طی پروسه تولید پایین نمی آید ، در این روش می توان انواع مدل های ساک دستی اعم از ساک دستی عطف دار یا بغل پاکتی ، ساک دستی فلت ؛ سرجمع شو ؛ متالایز؛ رودوشی ؛ ساک دستی کف کاست ، و ساک دستی های دسته بندی و دسته موزی در رنگ ها و سایزهای مختلفی به راحتی و در مدت زمان کوتاهی تولید کرد.

طریقه دوخت با خط تولید اتوماتیک

ابتدا باید با توجه به سایز و رنگ و گرماژ ساک دستی که مشتری سفارش داده طاقه پارچه مورد نظر را انتخاب کنیم و در رول ابتدایی دستگاه وارد کنیم سپس سر پارچه را در مسیر خط تولید قرار میدهیم و حالت های مورد نظر را ( منظور از حالت مدل پاکتی و فلت و همچنین دسته موزی و دسته بندی می باشد) تنظیم کرده و دستگاه را استارت میکنیم ، در این روش به دلیل سهولت استفاده از دستگاه اتوماتیک نیاز به دقت و تلاش نیروی انسانی نخواهد بود زیرا به محض استارت کردن دستگاه ، خود به خود تولید را انجام می دهد. در انتها ساک دستی امده به صورت برعکس از دستگاه خارج می شود که باید برای چاپ زدن روی ساک دستی حتما آن را برعکس کرد.

 

چاپ ساک دستی های تبلیغاتی

اکثر مشتریان که درخواست این پاکت های پارچه را می کنند خواستار انجام چاپ لوگوی برند خودشان را به روی ساک دستی دارند ، که این چاپ می تواند در چند رنگ و بنا به خواست مشتری متغیر باشد.

برای چاپ کیسه های تبلیغاتی دستگاه های مختلفی از جمله دستگاه چاپ فلکسو ، دستگاه چاپ سیلک ، چاپ افست و ... همچنین روش های دستی و اتوماتیک مختلفی وجود دارد.یکی ازین روش ها که بسیار مورد استفاده است روش چاپ سیلک اسکرین است که باید در ابتدا شابلون ساخته شود و بعد طرح با روش عکاسی بروی شابلون نقش ببندد که با استفاده از این دستگاه چاپ سیلک رنگ از پس کلیشه به روی پارچه اسپان باند انجام می شود.

رنگ مورد استفاده در چاپ

در این روش نیاز به رنگ برای چاپ وجود دارد که باید قبل از انجام چاپ ساخته شود.

لازم هست که به نوع مرکب و مرغوبیت مواد بکار رفته در آن دقت داشته باشیم

به عنوان مثال در امولسیو نهایی بنزینی ، به هنگام ساخت امولسیون ، یکی از موادی که لازم هست در تهیه آن دقت شود، بیندر هست ، که باید از نوع مرغوب و خوب باشد که هم کمک به چسبندگی و همچنین ثبات رنگ بر روی پارچه کرده و هم اینکه باعث خشک شدن زود هنگام امولسیون بر روی توری و در نتیجه گرفته شدن منافظ توری نشود. و در تهیه آن چه بصورت خریدکلی و چه به صورت خریدجزئی، فقط باید به فروشنده اعتماد داشته باشید.

مورد دیگری که باعث گرفته شدن توری به واسطه استفاده از امولسیون میشود نوع رنگدانه است که باز باید از نوع مرغوب آن باشد در غیر اینصورت باعث ماسیده شدن امولسیون و گرفتن منافذ توری میشود.

البته این مورد بیشتر در پیگمنت های مشکی به چشم میخورد ، و علت آن هم اینست که پیگمنت های مشکی همون دوده های صنعتی هستند و دوده خیلی دیر اشباع میشود . بنابر این اگر قرار هست از پیگمنهای مشکی استفاده کنیم اول از همه باید از جنس مرغوب آن استفاده کنیم و دوم اینکه اولا به مقدار مناسب استفاده کنیم و فکر نکنیم که با زیاد ریختن باعث مشکی تر شده امولسیون و رنگ میشیم . چون هر پیگمنتی درصد ترکیبی مخصوص خودش را با حلال دارد . و دوم اینکه با میکس کردن مناسب و همچنین زمان دادن به آن اجازه بدهیم که رنگدانه ها بیشتر باز شوند و اگر نیاز به افزودن مواد حلال هست، قبل از اینکه استفاده شوند این حلال و یا حلال ها به آن اضافه بشود.

بهترین راه حفاظت و شستشوی شابلون اینست که اولا موارد بالا رعایت شود و دوم اینکه بعد از هر نعداد معینی از چاپ یکبار مرکب از داخل شابلون جمع شده و شابلون با دستمال خیس و خشک در روی میز تمیز شود و منافذ گرفته شده قبل از خشک شدن کامل باز شوند و دیگر اینکه بلافاصله بعد از اتمام کار ، بوسیله آب و ابر داخل شابلون کامل شسته شود.

در صورتی که خال هائی بر روی شابلون مانده باشد به وسیله پشم شیشه تمیز شود.

ریتارد مخصوص تمیز کردن و همچنین حلال مرکب پی وی سی هست و در رابطه با شابلون پارچه باعث از بین رفتن لاک از روی توری می شود.

برای فیکس شدن امولسیون بر روی پارچه اول استفاده از بیندر خوب و بعد استفاده از آکرافیکس باعث تبات رنگ بر روی پارچه میشود.

 

جهت دریافت مشاوره وسفارش خرید و همچنین اطلاع از لیست قیمت ساک دستی های تبلیغاتی تک پک میتوانید با مشاورین ما در تماس باشید :

تلفن تماس           09120721544           09355306716

 

چند نکته جهت جلوگیری از بحران در جریان کسب و کار

 

کارآفرینان بسیار زیادی همواره در تلاش‌اند تا خودشان را در عرصه رقابت حفظ کنند. ما در اینجا هفت پیشنهاد برای حفظ و نگهداری یک کسب و کار موفق به شما پیشنهاد میکنیم :

1.     ارتباطات کلید است: در طول روز با کارمندان خود ارتباط داشته باشید. تمامی کارکنان باید روی یک موج باشند و در راه رسیدن به یک هدف تلاش کنند. در غیر این صورت بیهوده هدر دادن زمان و تلاش را خواهید داشت. مطمِن شوید که همه می‌دانند باید چه کارهایی در راستای اهداف و تولید محصولات بهتر انجام دهند.

2.        بودجه را به هیچ عنوان فراموش نکنید: از پولی که ندارید خرج نکنید. به راحتی خود را درگیر بدهی نکنید و حواستان به بودجه ای که پس انداز کردید باشد.

3.     .      پهلو به پهلو و در کنار رقبا حرکت کنید: اصلافرضیه سازی نکنید. به یاد داشته باشید که همیشه چیزهایی برای یادگیری از رقبا وجود دارد

4.      مراقب کارکنان خود باشید: به کارکنان خود احترام بگذارید . داشتن نیروی انسانی خوب یکی از کلیدهای موفقیت است. کارمندان ناراضی می‌توانند با کارشکنی تلاش‌ها و زحمات شما را بی‌ثمر و بی نتیجه کنند و در نتیجه بهره وری را پایین بیاورند.

 

5.      برای بهتر شدن تلاش کنید: در همان سطح متوسط باقی نمانید. صرف نظر از اینکه موفق خواهید شد یا نه راه‌هایی برای بهتر کردن شرکت خود پیدا کنید.

6.   محصولات خودتان را بشناسید: بیشتر کسانی که صاحب کسب و کار هستند تصور میکنند همه چیز را در مورد تولید محصولات خودشان می‌دانند، اما این ها به تنهایی کافی نخواهد بود. شما باید علاوه بر تمام این ها تمامی مزایا و معایب محصولات خود را نسبت به محصولات رقبا بشناسید.

7.      حریص نباشید: بعضی از کاسبان پس از دست یابی به موفقیت به خاطر حریص شدن همه چیز را از دست می‌دهند. موفقیت‌های خود را مشاهده کنید و در هر زمانی یک گام بردارید. همیشه اهداف کسب و کار خود را دنبال کنید و فکر نکنید موفقیت های فعلی همیشه ماندگار هستند .

در تمامی مواقع همه چیز را در حد اعتدال نگه دارید. وقتی حادثه ی غیر منتظره ای رخ می‌دهد، منعطف باشید و یاد بگیرید چطور سریع اقدام کنید. هرگز رقبا را دست کم نگیرید و کارهایی که امروز می‌توانید برای بهتر کردن کسب و کار خود انجام دهید را عقب نیاندازید .

لیست قیمت ساک دستی تبلیغاتی...

دستگاه چاپ سیلک...

آموزش چاپ سیلک روی پارچه...

ساک دستی پارچه ای ...

 

آموزش چاپ سیلک روی نایلون و ساک دستی تبلیغاتی و مقوا و..

در ویدئوی زیر که توسط همکاران ما در شرکت تولید و چاپ تک پک تهیه شده است میتوانید نحوه ساخت شابلون چاپ سیلک و چاپ با دستگاه چاپ سیلک را ببینید

همچنین برای مشتریانی که دستگاه های چاپ سیلک اتوماتیک را از شرکت تک پک خریداری میکنند کارگاه آموزش چاپ سیلک یک روزه بصورت رایگان برگزار میشود

 

مواد لازم برای ساخت شابلون چاپ سیلک:

1.چهار چوب کلیشه

2.طوری یا مش چاپ سیلک شماره 120

3.لاک و داری حساس

4.لاک کش یا کاردک

5.سشوار

6.آب چسب

7.منگنه دستی یا بادی

8.میز نور

توضیحاتی دقیق تر در مورد ساخت شابلون و چاپ سیلک

سیلک:

پایه و اساس چاپ سیلک بر مبنای تور ابریشم بر روی قالب یا چهار چوب از جنس چوب یا فلز است که با داروی ژلاتین حساس به نور، آغشته شده و بعد از نور دهی شسته می شود و با رنگ روی اشیاء عمل چاپ انجام می شود، اما عملیاتی قبل از چاپ و در حین چاپ و بعد از چاپ باید انجام شود. در این جزوه به گونه ای مختصر آموزش سیلک تقدیم علاقه مندان می گردد؛ از لحاظ قیمت کار سیلک بسیار اقتصادی و با حد اقل سرمایه قابل فعالیت می باشد.اكثر مشاغل كه امروز وجود دارد شروع كار با چند ميليون تومان هزينه است اما براي چاپ سيلك با هزینه کمی امكان راه اندازي يك گارگاه وجود دارد مواد لازم تمام و كمال در ايران و تمامي شهرها يافت ميشود
فهرست :
1-
صفحه کار
2-
گیره
3-
میز کار
4-
قالب یا چهارچوب
5-
تور
6-
کاردک یااسکویجی
7-
دارو
8-
ریتاردر
9-
پاک کننده ها
10-
رنگ ها
11-
میز نور
12-
طرح
13-
خشک کن
14-
چاپ
15-
موارد کاربرد چاپ سیلک
16-
عيوب احتمالي در چاپ سيلك

1-صفحه کار:

یکی از مهمترین مشخصه صفحه کار در دستگاه چاپ سیلک صاف بودن صفحه می باشد. گودی یا برآمدگی صفحه باعث می شود که عمل چاپ بخوبی انجام نشود. جنس این صفحه تفاوتی ندارد اما در حال حاضر صفحات از نئوپان، MDF و صفحه آهنی ساخته می شود. ضخامت صفحات باید بگونه ای باشد که با فشار تغییری نکند و دقت شود که در طول کار اگر رنگی روی صفحه ریخته شد، سریع تر پاک شود . در کارهای حرفه ای تر ، صفحات را سوراخهای ریزی کرده و دستگاه مکش زیر صفحه نصب می کنند تا باعث شود کار به صفحه کاملاً بچسبد. اندازه صفحات به نوع چاپ بستگی دارد. معمولاً چاپ کاران ترجیح می دهند که صفحه کار وسیع و بزرگی داشته باشند تا در چاپ دچار کمبود نباشندو البته بسیاری از کارگاههای چاپ صفحه کار همان صفحه میز است که از لحاظ اقتصادی در اوایل فعالیت مفید است اما چند اشکال وجود دارد : اول آنکه در روی میز بتدریج رنگ و خراش و سایر مسائل باعث خرابی میز و خرابی چاپ خواهد شد پس توصیه می شود که صفحه کار با میز معمولی جدا باشد. اندازه فعلی 30×40 و 40×50 و 50×60 و همچنین 60×70 هستند البته برای کارهای طولی میزهایی می سازند که در طول 100×300 هم برای چاپ پارچه بهره می برند.

2-گیره و لولا:

روی صفحه کار گیره و لولا نقش مهمی دارد. بستن چهار چوب روی میز کار بوسیاه گیره انجام می گیرد. معمولاً چند پیچ نقش اصلی را دارند . گام پیچ تفاوت چندانی ندارد اما ضخامت پیچ معمولاً پیچ هشت یا ده می باشد اما تعداد پیچ بستگی به اندازه چهار چوب دارد. اکثر قالبها را می توان با دو پیچ بست. قد پیچ باید به اندازه ای باشد که بتواند چهار چوب را کاملاً سفت کند البته اگر زیر پیچ یک صفحه مثل تسمه فلزی بگذاریم تا روی چهار چوب اثر فشار پیچ چهار چوب را خراب نکند و البته بهتر است گیره از طرفین دارای پیچ تنظیم ارتفاع باشد تا بتوان اشیاء به ارتفاع مختلف را با یک دستگاه چاپ کرد.
اما اگر تنظيم ارتفاع نياز نباشد گيره را ميتوان بدون پيچ با لولاي ساده به صفحه كار نصب كرد البته پيشنهاد ميكنيم از سيستم دستگاه سيلك روشن بهره ببريد كه دستگاه از لحاظ ارتفاع قابل تنظيم است

3-میز کار:
در مشخصات میز کار، ارتفاع میز مهم است، ارتفاع میز به قد چاپ کار ارتباط مستقیم دارد، کوتاهی میز باعث خمیدگی کمر و کندی کار و بلندی میز باعث نرسیدن دست و خستگی می گردد. عرض و طول میز بستگی به شیئ مورد چاپ دارد. برای یک کار طولانی عریض باید یک میز بلند داشت اما برای یک سری کاری چاپ سی دی میز بلندی نیاز نیست. میز کار نباید پایه های نازکی داشته باشد و باید محکم و استوار باشد، نلغزد و نلرزد و ارتباط صفحه و پایه ها باید کاملاً محکم باشد. زمین که میز روی آن قرار می گیرد ، باید کاملاً صاف و تمیز باشد و نظافت میز و زمین ضروری است.

4- قالب:
0
قالب یا چهار چوب از جنس چوب یا فلز اکثراً آلومنیوم است. چند نکته در ساخت و استفاده چهار چوب مهم است، تیز نبودن لبه ها و پیچیدگی نداشتن چهار چوب مهم است. اندازه عرض و طول چهار چوب بستگی به طرح دارد و معمولاً قابل باید از هر طرف حداقل پنج سانت بزرگتر از طرح باشد. ضخامت قالب یک فرمول دارد که بستگی به عرض و طول دارد اما در کارگاههای سنتی معمولاً از قالبهای 4×4 – 3×5 و کمتر از 2×4 استفاده می شود. در هنگام ساخت قالب ، نحوه زبانه کردن بسیار مهم است
، گاهی تنها چوب را سر به سر میخ می کنند و این در طول زمان باعث پیچیدگی قالب می گردد. باید قالب نیم به نیم زبانه شود و اگر فلزی است باید جوش شود و بدون درز باشد که رنگ داخل قوطی نشود.
اگر از چوب ساخته می شود، بهتر است از چوب كاملا خشك و حداقل دوبار رنگ یا روغن شود تا مقاومت بهتری در برابر رطوبت بیاید.
نظافت قالب، اساسی و مهم است؛ حتماً بعد از اتمام عملیات چاپ باید قالب کاملاً شسته شود تا اثری از رنگ نماند و اگر چوب قالب قبلاً اشباع شده از روغن باشد، تمیز کردن آن راحت تر است.

5-تور

قطعه مادر در چاپ سیلک، تور ابریشمی است که بسته به نوع شیء مورد چاپ شماره های مختلف دارد و یک جدول علمی دارد اما در روش ساده تا شماره 50 برای چاپ پارچه استفاده می شود و از 50 تا 90 برای کارهای معمولی و از 90 تا 150 برای کارهای ظریف و از 150 تا 200 برای کارهای خیلی دقیق مثل چاپ مدارهای الکترونیکی استفاده می شود. نوع جنس تور ابریشم مهم است و بهترین تور در ایران ، تورهای سوئیسی است اما به علت قیمت بالا معمولاً از تورهای ایتالیا استفاده می گردد و اگر تعداد کار کم باشد تا چاپ کار تازه کار است، تور چینی بهترین تور تمرین است.
منفذدهای بسیار ریز داخل تور که برای عبور رنگ می باشد و در حین عمل چاپ و بعد از اتمام چاپ باید با ریتاردر و یا تینر فوری تمیز شود تا اثری از رنگ در منفذها نباشد. نحوه کشیدن تور روی قالب هر چند ساده است اما تمرین زیادی نیاز دارد . در کارگاههای حرفه ای ابزار مخصوصی برای کشش تور وجود دارد
اما در روش ساده با میخ ریز سیاه نقش کفاشی یا منگنه یک طرف تور روی قالب محکم می گردد ، بعد در زاویه 90 درجه، کاملاً کشیده و بتدریج روی قالب محکم می گردد و بعد مجدداً زاویه 90 درجه و در نهایت زاویه آخر بسیار مهم است چرا که کشیدگی تور در مرحله آخر ، نهایی میشود پس باید محکم تر تور کشیده شود بحدّی که با فشار دست نتوان تو را فرو برد و بعد روی میخ یا منگنه چسب زده می شود. از داخل قالب هم تور را به دیوارهای قالب با نوار چسب پهن می چسبانیم تا رنگ به زیر کار نفوذ نکند . در هنگام کا هرگز نباید شیئی تیز به تور بخورد اما اگر از نقطه ای از تور پارگی یافت شود می توان با چسب پهن ترمیم کرد اما استفاده برای چاپ نخواهد داشت.


6-
کاردک- اسکویجی

رای عمل چاپ می توانیم از هر وسیله ای استفاده کنیم اما کاردک استانداردهای خاصی دارد، هر شیئی یک کاردک مخصوص می طلبد،کاردک چاپ پارچه با چاپ مقوا و نایلکس از نظر زاویه لبه متفاوت است اما اکثر کارگاههای فعلی ما از کاردک لاستیکی و بندرت ژلاتینی استفاده می کنند. ضخامت کاردک باید به حدّی باشد که براحتی خم نشود اما نباید خشک و غیر قابل انعطاف باشد. کاردک نباید سوراخ یا بریدگی یا منفذی داشته باشد تا رنگ به آن نفوذ کند. کاردک باید در طول کار و بعد از اتمام چاپ کاملا، تمیز و شسته شود. کاردک نیز ساخت ایران و هم ساخت سایر کشورها وجود دارد . در کارهایی با عرض کم ، مشکل نوع کاردک زیاد نیست اما هرچه سطح چاپ بیشتر و وسیع تر باشد صافی لبه کاردک به مهارت بیشتر نیاز خواهد داشت. فشار کاردک به تور ، بستگی به نوع طرح و میزان رنگ و ضخامت خطوط طرح دارد

7- دارو

فرمول دارو حساس البته توصيه ساخت آنرا به دوستان ندارم فقط جهت اطلاع و افزايش دانش عرض شد
ژلاتين =88گرم
آب مقطر=538 گرم
آمونياكnh3= 9گرم
ضد كف=8 گرم
كاژلين(يك نوع چسب) = 88 گرم
آب = 270 گرم
بي كرمات پتاسيم Cr2O7K2))= 90گرم
جمع 1000گرم

شكل كشيدن دارو به تور
در كارگاههاي بزرگ دارو اسپري ميشود
ژلاتین خاص که با چند ماده دیگر در برابر نور حساس می گردد. پایه لاک حساس چاپ سیلک را ایجاد می کند . در بسته های تجاری موجود در بازار اکثراً شامل دو مواد بی کرومات و ژلاتین به مقدار یک به ده می باشد البته نحوه و مدت هم زدن و در تاریک خانه درست کردن دارو از موارد الزامی است . داروی ایجاد شده اگر نور نبیند تا 24 ساعت قابل استفاده است . برای هم زدن دو ماده فوق باید دقت شود تا ترکیب شیمیائی انجام شود. بعد از ساختن دارو در تاریکخانه با یک کاردک مثل کارت تلفن باطله سطح تور را باید یکنواخت آغشته نمود و البته از هر دو طرف توری و جهت کشیدن دارو روی شابلن باید یک طرف عمودی کشیده شود و در پشت کار افقی تا عمل یکنواختی کامل گردد. بعضی از اساتید قدیم وقتی یکبار دارو کشیده شد و با سشوار یا باد پنکه یا در هوای آزاد خشک شد، مجدداً دارو را با مقدار آب رقیق کرده و بار دیگر روی شابلن لایه بسیار نازکی می کشند تا منفذی احتمالی خالی از لاک وجود نداشته باشد. داروهای ایرانی جنس خوبی دارند و اکثراً چاپ کاران از آن راضی هستند اما در کارگاههای بزرگ اکثراً از داروهای خارجی استفاده می کنند زیرا بعد از پاک کردن اثر کمتری از طرح بجامی ماند البته باید دقت شود قبل از کشیدن دارو تور عاری از چربی ، گرد و غبار و هر نوع آلودگی باشد و بعد از پاک کردن تور هم باید از تور در برابر موارد فوق محافظت کرد و در محلی دور از خطر نگهداری کرد.

8 - ریتاردر:
ریتاردر نوعی شل کننده رنگ، ایجاد کننده چسبندگی رنگ به شیء و برای شستن تور استفاده می شود. بسیاری از کارگاههای سنتی از تینر فوری بجای ریتاردر استفاده می کنند . در چاپهای عادی این امر مشکلی ندارد اما در کارهای ظریف استفاده از ریتاردر مهم است مثلاً در هنگام استفاده از رنگ P.V.C و یا رنگ پلی اتیلن استفاده از ریتاردر در شل سازی رنگ ضروری است.

شكل شستشو
9-
پاك كننده ها

برای پاک کردن و سفید نمودن لاک از روی تور باید از محلول پاک کننده استفاده کرد اما در بسیاری از موارد از وایتکس و یا کلر بهره می برند که برای تور در طولانی مدت زیان آور است. تور بهتر است با پاک کننده های استاندارد شسته شود تا عمر طولانی تر و کیفیت بالاتری داشته باشد. این پاک کننده ها چند گونه دارند: یک نوع پودر است که 100 گرم در هفت لیتر آب مخلوط می گردد و یک نوع مایع است که یک کیلو 50 لیتر آب مخلوط می گردد. شاید قیمت وایتکس به ظاهر مناسب باشد اما با توجه به قیمت بالای تور استفاده از این پاک کننده ها توصیه می شود زیرا کاملاً لاک را از تو پاک می کند و مقاومت و کیفیت تور را هم حفظ می کند.

10- رنگ ها:
تنوع رنگها بسیار زیاد است:
الف: رنگ روغنی معمولی که با تینر یا بنزین رقیق می شود برای کارهای ساده و معمولی استفاده می شود. استفاده از ریتاردر در رنگ روغنی باعث چسبندگی بیشتر کار می شود اما خشک شدن این رنگ طولانی و یا نیاز به خشک کن دارد.
ب: رنگ پلی اتیلن که با تینر و ترجیحاً با ریتاردر رقیق می شود . کیفیت متوسطی دارد ، سریع تر خشک می شود و چسبندگی متوسطی دارد که از رنگ روغنی بهتر است .
ج: رنگPVC که با ریتاردر رقیق می شود و کیفیت خوبی دارد و خیلی زود خشک می شود . رنگ پلی اتیلن و PVC دارای بیس رنگی هستند که با جوهرهای رنگی مختلف رنگ می پذیرد و تنوع آن زیاد است.
د: رنگ پیگمنت: برای چاپ پارچه استفاده می شود و دارای بیس و خمیر رنگ بوده و کیفیت مناسبی برای چاپ پارچه دارد.
ه: رنگ اورنیت: برای چاپ پارچه استفاده می شود و دارای بیس و خمیر رنگ بوده و کیفیتی خاص و برجسته روی پارچه ها می گذارد.
و: رنگ آب شور برای چاپ کارتن و مقوا استفاده می شود.
ز: رنگ پلاستیک قابل شستشو برای پارچه استفاده می شود و ارزان تر از سایر رنگها است.
ح:رنگ پخت بالا: برای رنگ روی کاغذ گل چینی و گل ملامین کاربرد دارد و قیمت بالایی داشته و برگهایی مخصوص به خود دراد.
ط: رنگ ترانس فر یا برگردان که روی کاغذ معمولی چاپ می شود و با حرارت و پرس داغ روی لباس عمل چاپ انجام می شود.
ی:پودر در رنگهاي مختلف كه با خمير مخصوي مخلوط شده و با آب حل ميشود و براي چاپ اسكرچ استفاده ميشود
البته از انواع مركب نيز ميتوان بهره برد
حلال ها شامل آب براي رنگهاي پلاستيك و براي ساير رنگ ها از ريتاردر – تينر – بنزين – نفت و حلال ويژه 410 شركت نفت استفاده ميشود
فرمول ساخت تينر فوري معمولي
حلال ويژه يا حلال 410
استون
بوتيل استات
متانول
ايزوپروپيل الكل

11- میزنور:
برای چاپ طرح روی شابلن از میز تور استفاده می شود . در میز تور از چند(معمولا از دو تا پنج ) لامپ مهتابی و یا لامپهای مخصوص استفاده می شود . عرض و طول میز هر چه بیشتر باشد بهتر است چرا که در چاپ طرحهای بزرگ مشکلی نداشته باشیم. ارتفاع میز از سطح لامپ تا شیشه روی میز بین 20 الی 30 سانتی متر بوده و مدت نور دهی بین 5 تا 10 دقیقه بستگی به فاصله ، ضخامت طرح، حرارت محیط و ضخامت دارد . در زمانی که طرح روی شیشه میز نور قرار گرفت و شابلن روی طرح گذاشته شد، روی طرح را با پارچه مشکی پوشانده و یک جسم مسطح داخل قالب روی پارچه گذاشته و با وزنه ای مثل یک ظرف آب چهار لیتری روی کار گذاشته تا طرح به شیشه میز نور کاملاً چسبیده باشد و بعد از نور دهی شابلن با آب نیم گرم بدون فشار شسته می شود و بعد خشک می شود و اگر طرح مشکی داشت، لازم است در بعضی نقاط مقداری دارو کشیده و نور دهی انجام و مجدداً شسته و خشک گردد و البته این عملیات باید در یک تاریکخانه انجام شودذ و این تاریکخانه می تواند یک انبار باشد که مخل ورود نور با پارچه یا کارتن یا هر وسیله ای بسته باشد.

12- طرح:
عكس ترام داده شده

روش ترام در فتو شاب= image-mode-gryscale-ok
Image-mode-bitmap-output300-method-use=halftonescreen-frequency80angle45shape=square
طرح را می توان روی طلق شفاف یا فیلمیا کاغذ معمولی چاپ کرد اما شفافیت طرح در نقاطی که قرار است نور از آن عبور کند خیلی مهم است و مشکی بودن خطوطی که قرار است نور از آن عبور نکند، مهمتر است. در کارگاههای حرفه ای از فیلم های مخصوص استفاده می شود اما در اکثر کارگاههای سنتی از کاغذ کالک بعنوان فیلم طرح بهره می برند البته می توان از برش کاغذ مشکی به شکل طرح مورد نظر نیز بعنوان فیلم استفاده کرد . در طرحهای جدید که از عکس ، منظره و البسه و اشخاص استفاده می شود مثل فتوشاپ، به عکس قوام وارد شده و عکس دارای منفذهای بسیار ریزی برای عبور رنگ می گردد البته روی طرح باید در چهار گوشه آن علامت + گذاشت تا با قرار گرفتن روی شابلن با علامت + روی طرح تطبیق داده شود و از حرکت طرح و جابجائی ناخواسته جلوگیری شده و اگر قرار به چاپ چند رنگ باشد ابتدا باید تمام صفحات طرح در چهار گوشه این علائم را به یک نحو داشته باشد و برای هر رنگ یک طرح و یک شابلن مورد نیاز است.

13- خشك كن
براي خشك كردن يكي از راهها استفاده از طناب و گيره لباس است يا استفاده از يك قفسه براي خشك كردن و راه ديگر ايجاد محيط گرم توسط هيتر يا سشوار و هر وسيله گرما زا است اما اگر امكان محيط خشك كن را نداريد از رنگهاي زود بازده مثل رنگ pvcاستفاده كنيد و يا رنگ پلي اتيلن


14-
چاپ:
بعد از انجام موارد گذشته به عمل چاپ می رسیم: شیء مورد نظر را روی صفحه دستگاه می گذاریم البته باید بدانیم اگر تعداد کار زیاد است و محل چاپ باید دقیقاً در یک نقطه خاص باشد، باید روی میز کار شابلن هایی گذاشت تا تمام اشیاء در یک محل قرار گیرد ؛ بطور مثال وقتی قصد چاپCD را داریم یک شکل نیم دایره به قطرهای آن روی میز می چسبانیم که با طرح و CD مطابق بوده و حرکت نکند و یا هر شیئِ دیگر تفاوتی ندارد . بعد شابلن را روی آن گذاشته و البته باید چند میلیمتر با شیء فاصله داشته باشد تا با فشار کاردک رنگ داخل چار چوب روی شیء را چاپ کند و البته در طول عملیات چاپ باید تور همیشه تمیز شود، میز رنگی نشود، زیر توری رنگی نباشد و ضخامت تور با نوع شیء مورد نظر هماهنگ باشد و بعد از عمل چاپ ، چنانچه به شابلن و طرح روی آن برای چاپ دفعات آینده نیاز باشد فقط با ریتاردر تمیز و بعد با اب شسته و خشک شده و در محل مناسب قرار می گیرد. برای عزیران تازه کار توصیه می کنم روی دهها روزنامه باطله ، دهها طرح را چاپ کنند تا مهارت لازمه را بدست آورند . برای چاپ حروف نازک و حروف و ارقام ریز، ممارست زیادی لازم است و نکته مهم دیگر تمیز بودن اشیاء در هنگام کار چاپ است، مثلاً اگر روی نایلکس را با پارچه بنزینی تمیز کنیم خیلی چاپ بهتری می گیرد .

15- خشک کن:
بعد از عمل چاپ، برای بسیاری از اشیاء ، محلی برای خشک کردن باید وجود داشته باشد. در کارگاههای سنتی از طناب و گیره لباس برای آویزان کردن اشیاء و خشک کردن بهره می گیرند اما در کارگاههای حرفه ای تر قفسه ای برای خشک کردن استفاده می شود و یا از هیتر حرارتی بهره می گیرند و یا با استفاده از رنگ PVC زمان خشک کردن را به حداقل می رسانند.

 16- موارد کاربرد چاپ سیلک:
1-
نایلکس و نایلون
2- CD- DVB
3-
دفتر تلفن
4-
سر رسید
5-
تقویم دیواری
6-
چرم
7-
مقوا
8-
ورقی
9-
آینه
10-
شیشه
11-
کفش
12-
کیف
13-
جعبه شیرینی
14-
جعبه کفش
15-
جعبه های مختلف از جنس کارتن
16-
تابلوهای هنری
17-
تابلوهای صنعتی
18-
تابلوهای اطلاع رسانی
19-
اشیاء تبلیغاتی مثل ساعت و خودکار
20-
گونی
21-
پارچه
22-
البسه


بعضي اشكال چاپ شده با چاپ سيلك


17-
عيوب احتمالي در چاپ سيلك

1-
گاهي رنگ مداوم در توري پر ميشود لول بايد رنگ را بيشتر با حلال مخلوط كرد بعد نظافت تور بعد از چند چاپ لازم است
2-
مواقعي هنگاه شستن دارو بعد از نور دادن دارو بيش از حد پاك ميشود اول احتمال زمان نور دهي كم بوده و ديگر دو مواد دارو خوب تركيب نشده و ديگر آنكه مقدار تركيب مناسب نبوده و احتمال فاصله زياد لامپ با طرح وجود دارد
3-
گاهي بعد از نور دهي دارو كه بايد پاك شود پوب پاك نمي شود احتمال مدت نور دهي زياد وجود دارد و تركيب زيادي داروها و بعد فاصله لامپ با طرح وجود دارد
4-
در چاپ مواردي هست كه رنگ خوب پخش نمي شود اول بايد لبه كاردتك كنترل شوذ كه كاملا صاف باشد و بعد فشار يكنواخت به هنگام چاپ رعايت شود شماره تور كم شود
5-
گاه رنگ زيادي پخش ميشود بايد اول زير تور مداوم تميز شود بعد رنگ غليظ تر باشد و احتمال اشتباه در نصب توري شماره كم وحود دارد شماره تري بالا منفذ ريزتري دارد و فاصله شابلن با صفحه تنظيم شود كمي فاصله را بيشتر كنيد
6 –
تميزي شيشه ميز نور بسيار مهم است در اثر كثيفي شيشه عيوب زيادي در چاپ بوجود ميايد
7-
تميزي اشيا نيز براي چاپ ضروري است چربي و غبار و گونه مانع براي چاپ كار را خراب ميكند
8-
استفاده كم يا زياد از حلال باعث مشكلات زيادي ميشود زنگ بايد مدت زيادي با حلال كامل تركيب شود
9-
دارو بعد از تركيب با مواد جهت نور دهي بايد در محيط تاريك باشد در غير اين صورت باعث اختلال در چاپ ميشود .

image01
Top