مقالات چاپ

هدایای تبلیغاتی برای واحدهای تجاری

هدایای تبلیغاتی زمان زیادی است که یکی از راه های جذب مشتری در بازار ایران بوده است. این هدایای تبلیغاتی بیشتر توسط کارفرمایان به کارکنان و یا مردم عادی داده شده است. شما می توانید با این هدایا براحتی برای خود و برند و تولیدات خود بازاریابی نمایید.

مثلا می توان سر رسیدهایی که هدیه داده می شوند را به عنوان یک نمونه از این هدایای تبلیغاتی توصیف کرد. هرچند این هدیه های تبلیغاتی صرفا منحصر به سررسیدهای تبلیغاتی نمی شود و گسترده ی زیادی را شامل می شود. در این مقاله قصد داریم به انواع هدیه های تبلیغاتی بپردازیم.

ساک دستی های تبلیغاتی

دوخت ساک دستی پارچه ایبعوان یکی از هدایای تبلیغاتی مناسب که جهت حمل کالا کالا به کار میرود و همانند یک بیلبورد متحرک برای صاحبان مشاغل به حساب می آید. ساک دستی تبلیغاتی به دلیل عمر بالاتر نسبت به نایلون و نایلکس و استفاده چندین باره از آن هم از لحاظ تبلیغاتی که روی آن چاپ شده است و هم از لحاظ محیط زیستی از که مصرف نایلون های دور انداز را کاهش میدهد از اهمیت ویژه ای در جامعه صنعتی امروز به شمار میرود . این گونه بگ های پارچه ای در سایز های مختلف و در رنگبندی های متنوع در مدل های خاص تولید میشوند که هرکدام ازین موارد میتواند روی قیمت ساک دستی تاثیر گذار باشد.

کتب نفیس
سررسید های تبلیغاتی با کتب نفیس متفاوت هستند. شما می توانید با هدیه کتاب های نفیس به مشتریان خود همواره یک تبلیغ دائمی برای برند تجاری خود کرده باشید. این کتب های تبلیغاتی طولانی ترین عمر را در بین هدایای تبلیغاتی دارند که باعث می شود برای شرکت هایی که دوره فعالیت طولانی دارند از همه نظر مناسب باشد.

برای دریافت مشاوره و خرید هدایای تبلیغاتی از سایت تک پک دیدن فرمائید


خودکار تبلیغاتی
خودکارهای تبلیغاتی همواره یکی از محصولاتی بوده اند که مورد توجه آموزشگاه ها و سایر واحد تجاری قرار داشته اند. کمتر کسی در ایران وجود دارد که تا بحال از خودکارهای تبلیغاتی استفاده نکرده باشد. اگرچه این محصولات فقط بصورت فردی، تبلیغات برند واحد تجاری را انجام می دهند اما به دلیل هزینه بسیار پایین نسبت به سایر هدایای تبلیغاتی از محبوبیت بسیاری در میان شرکت های تبلیغاتی برخوردار هستند.


ساعت تبلیغاتی
گاهی در منازل مشاهده کرده ام که ساعت هایی وجود دارد که در وسط آن نقش ها و تبلیغاتی به تصویر کشیده شده است. این ساعت ها از نظر محل های تبلیغاتی و هدایای تبلیغاتی از جایگاه ویژه ای برخودار است. این هدایا طول عمر زیادی دارند و می توانند به عنوان یک هدیه مناسب که جنبه تبلیغی خوبی هم دارد در اختیار مردم و بازارهای هدف شغلی قرار داده شود.


انواع لیوان های تبلیغاتی
بارها مشاده کرده اید که لیوان هایی که اشکال مختلفی بر روی آنان نقش بسته است در کافی شاپ ها و سایر مکان هایی که افراد زیادی در آنها تردد می کنند وجود دارد. این لیوان ها مانند یک تابلو بیلبورد سیار می باشند که به راحتی قابل انتقال بوده و با تبلیغاتی که بر روی آنان نقش بسته است براحتی می توانند معرف برند ما باشد.


آفتابگیرهای تبلیغاتی برای ماشین
یکی دیگر از بهترین هدایای تبلیغاتی آفتابگیرهای خودروها می باشند. این هدایای تبلیغاتی بسیار مورد توجه رانندگان می باشد. شما می توانید با هزینه ای بسیار کم این هدایای تبلیغاتی را سفارش دهید. بخصوص در فصل تابستان که رانندگان خودروها از آفتابگیرها استفاده می نمایند می توان از آنها به عنوان کاتالوگ های تبلیغاتی برای معرفی برند خود استفاده نمود. این هدیه می تواند یک تابلو تبلیغاتی مناسب برای برند شما باشد.

کلاه تبلیغاتی
یکی دیگر از هدایای تبلیغاتی که جدیدا در بین کارفرمایان باب شده است استفاده از کلاه های تبلیغاتی می باشد. همانطور که میدانید دنیای مد همواره یکی از محیط هایی بوده است که مورد توجه مردم قرار داشته است و همواره از درآمد خوبی برای تاجران برخودار بوده است. یکی از بهترین و کارامدترین محصولات تبلیغاتی، کلاه های تبلیغاتی می باشد. این کلاه ها مانند یک پوشاک مد روز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
این هدایای تبلیغاتی سبب می شود که هر فرد مانند یک مدیر فروش محصول تبلیغاتی برای شرکت و واحد تجاری ما عمل نماید. با این کار می توانیم با هزینه ای بسیار کم، تبلیغاتی با بهره وری بسیار بالا بدست اوریم.

دلیل استفاده از کیسه های تبلیغاتی در زندگی روزمره ما - چاپ ساک دستی

امروزه ازدیاد جمعیت باعث فشار منابع شده و مردم به بازیافت منابع امروزه بیشتر توجه نشان می دهندکیسه های تبلیغاتی وسیله مهم و کاربردی برای کارهای روزمره به شمار می رود که به علت آسان شدن حمل و نقل کالاها با استقبال بسیار زیادی از جانب مردم روبرو شده است. برای نگهداری و حفاظت از محیط زیست می توان از کیسه های تبلیغاتی که محصولی با قابلیت بازیافت، با ماندگاری بالا و سخت در عین حال داراری ظاهری زیبا، قابلیت استفاده مجدد،قابل شستشو،امکان چاپ تبلیغات بر روی آن، مناسب برای هر شرکت، هر ارگان و صنعت به عنوان تبلیغات و یا هدایا می باشد استفاده کرد.این کیسه های تبلیغاتی نوع آوری های زیست محیطی و نو آوری سازگار با محیط زیست به شمار می روند.

ساختار کیسه های تبلیغاتی :

کیسه های تبلیغاتی با استفاده از تراشه های پلیمری بالاو فیبر یا فیبرهای کوتاه برای تولید محصولات فیبر دار با ساختار نرم، مسطح و تنفس ساخته شده.ساختار کیسه های تبلیغاتی از مواد خام پلی پروپیلن می باشند اما ساختار مواد اولیه کیسه های پلاستیکی پلی اتیلن هستند، هرچند نام دو ماده مشابه هم می باشد، اما در واقعیت علمی ساختار شیمیایی بسیار متفاوتی با هم دارند.ثبات ساختمان شیمیایی پلی اتیلن بسیار قوی تر است و پروسه ازبین رفتن ان بسیار سخت و زمان بر است، با این وجود کیسه های پلاستیکی برای شکستن 300 سال زمان نیاز دارند. اما ساختمان شیمیایی پلی پروپیلن قوی نبوده،و ساختار آن دارای زنجیره مولکولی است که شکستن آن به سادگی ممکن می شود، که می تواند به طور مفید و موثری تجزیه شود، و به صورت غیر سمی دوباره به چرخه زیست محیطی بعدی وارد شود، کیسه های تبلیغاتی می تواند نهایتا در 90 روز به صورت کامل تجزیه شود.

صنعت بافت کیسه های تبلیغاتی :

این گونه پارچه های غیر پارچه ای نیازی به فرایند نساجی و بافندگی ندارند و مثل پارچه های غیر پارچه ای ساخته خواهند شد که همچنین با عنوان غیر بافته شده شناخته می شوند.
به عبارت ساده تر اگر بگوییم پارچه های بافته شده مورد شناخت ما با یک نخ بافت می شوند ، در صورتی که فیبر به طور مستقیم از طریق روش های فیزیکی پیوند بین هم ایجاد پارچه های نبافته میکند در واقع ساختار متفاوتی با پارچه های موجود در نساجی ها دارد.

مقرون به صرفه بودن کیسه های پارچه اسپان باند :

کیسه های غیر بافته شده و پارچه ای اسپان باند دارای صرفه اقتصادی بیشتری می باشد و مناسب برای انواع فعالیت های تجاری و نمایشگاه های نمایشگاه، شرکت ها و موسسات، چای کیسه ای ، لباس های یک بار مصرف بیمارستانی، زیر انداز، هدایای تبلیغاتی و ... ایده آل است.

امروزه کیسه های پلاستیکی در حال خارج شدن از بازار بسته بندی هستند و کیسه های قابل استفاده مجدد پارچه ای جایگزین آنها می شوند. کیسه های پارچه ای اسپان باند در مقایسه با کیسه های پلاستیکی دارای تنوع رنگی و سایز بالاتری هستند همچنین چاپ انواع الگو و تبلیغات در رنگ ها و طرح های مختلف بر روی انها قابل اجرا می باشد، با استفاده از تکرار، اینگونه تبلیغات باصرفه تر و کم هزینه تر از کیسه های پلاستیکی بوده زیرا ماندگار است و مدت زمان زیادی توسط مشتری قابل استفاده می باشد و استفاده مداوم مشتری ازین ساک دستی ها به منزله تبلیغات گسترده تر در بازه زمانی بیشتر و بدون هزینه اضافی دیگر برای کمپانی تبلیغ کننده میباشد.

مقاومت ساک دستی های پارچه ای خرید نسبت به کیسه های پلاستیک:

بسیار دیده می شود که برای صرفه جویی در هزینه ها از کیسه های پلاستیکی استفاده می شود حال آنکه پلاستیک آسیب های جدی به محیط زیست و همچنین سلامتی بشر وارد میکند.این نوع کیسه های پلاستیکی عموما از چیپس های پلاستیکی درجه سوم و چهارم تولید می شوند. همچنین نوع ارزان این کیسه های پلاستیکی نازک بوده و مقاومت زیادی برای حمل و نقل کالاهای سنگین ندارند ازین رو برای تقویت مقاومت آن نیازمند هزینه ای بالاتر می باشد. اما در مقایسه با کیسه های پلاستیکی ساک دستی پارچه ای خرید ، انقلابی در صنعت تبلیغات ایجاد کرده ،این نوع کیسه خرید غیر بافته شده، دارای قدرت کشش بالا می باشد که به راحتی و بدون پاره شدن وزن های بالا را تحمل میکند. کیسه های پارچه ای غیر بافته شده خاصیت ضد آب دارد عمر مفید آن بسیار بالا است اما ممکن است هزینه یک واحد ساک دستی پارچه ای از کیسه پلاستیکی بیشتر باشد که با توجه به طول عمر تبلیغاتی آن کاملا مقرون به صرفه است.

( ساک خرید غیر بافته شده یا پارچه سوزنی ارزش بیشتری برای محیط زیست و مردم دارد )

در این سال های اخیر به دلیل هجوم بی رویه‌ی انسان برای بهره برداری کردن از منابع طبیعی و نیز تولید کردن محصولاتی که وارد شدن آنها به طبیعت باعث آلوده شدن عناصر اصلی زمین یعنی آب، خاک و هوا گشته این نگرانی ایجاد شد که بشر با دست های خود در حال نابود کردن تنها زیستگاه بشریت است. تعداد بسیار زیادی از فعالان عرصه محیط زیست همواره در تلاش هستند تا به ملت ها و دولت ها این نکته را بارها و بارها یادآوری کنند که اگر ما خواستار زندگی بر روی سیاره‌ای با آب آشامیدنی سالم و هوایی تمیز با تنوع گیاهان و جانوران هستیم باید تمام تلاشمان را به کار ببندیم تا از سلامت زمین محافظت کنیم.جمله "دوستدار محیط زیست بودن" نباید فقط یک شعار باقی بماند.در این راستا روش های زندگی‌مان باید به جهتی تغییر کند که در نتیجه آن زمین و محیط زیستمان کمترین آسیب را ببیند.

نقش قابل توجه کیسه های تبلیغاتی پارچه ای در حفاظت از محیط زیست :

امروزه کمتر کسی را میبینید که دغدغه محیط زیست را نداشته باشد. انجمن های محیط زیستی مختلف از شرکتهای تولید کننده میخواهند که از تهیه کیسه های نایلونی وساک دستیهای کاغذی و سررسید خودداری کنند.زیرا که این مدل هدیه های تبلیغاتی زیان زیادی به محیط زیست وارد میکنند.

استفاده کردن از کیسه های پارچه ای غیر بافته شده یا پارچه های اسپان باند به خاطر ارزش بالای محافظت از محیط زیست، می تواند تصویر شرکت شما را به عنوان یک دوست دار محیط زیست معرفی کند و تاثیر آن را به روی مردم و مشتریان شما منعکس کند. با این تفاسیر ارزش بالقوه بالایی دارد و در فرهنگسازی کمک شایانی میکند.

ما با دوست داران محیط زیست دوست هستیم و از شما نیز دعوت میکنیم در این فرهنگسازی با ما همراه شوید. شرکت تک پک در راستای تحقق این اهداف کیسه های پارچه ای با کیفیت و باصرفه ای برای عرضه به مشتریان گرامی تولید میکند. این ساک دستی های پارچه ای دارای رنگبندی بسیار بالایی بوده و در سایزها و مدل های متنوع قابل سفارش می باشد. همچنین می توانید برای چاپ لوگوهای کمپانی خود بر روی ساک دستی پارچه ای تبلیغاتی از تنوع زیاد رنگ های ساده و خاص چاپ ما بهره مند شوید.

شرکت تک پک مفتخر است که تمامی پرسنل آن متعهد هستند تا تمام تلاش خود را برای رضایتمندی هرچه بیشتر مشتریان به کار ببندند تا قدمی هرچند کوچک در کنار شما عزیزان برای محیط زیستی سالم تر و زمینی پاک تر بردارند.

 

همواره به یاد داشته باشیم که زمین تنها محل زندگی ما انسانها نیست پس شایسته نیست که در جهت رفاه و اسایش زندگی خودمان، مرگ و نابودی زندگی دیگر موجودات را رقم بزنیم.

روابط عمومی شرکت تک پک :

09120721544

فرمول ها و ویژگی‌های مرکب‌ها با پایه آب

 

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا طی چند سال اخیر، همه جا صحبت از مرکب‌های آب‌پایه است و چرا این کالا بعد از سال‌ها، در حال حاضر مورد توجه خاصی قرار گرفته است. واقعیت آن است که به تدریج ملاحظات زیست ‌محیطی به عنوان اولویت و سند بالادستی در تولید قرار می‌گیرد، زیرا هیچ چیز نباید بالاتر از سلامتی انسان‌ها قرار گیرد.
با این تفاسیر، مرکب‌های حلال پایه و حامل مواد خطرناک،‌ جای خود را به مرکب‌های پایه‌آب می‌دهند. اما سازندگان این نوع مرکب،‌ نسبت به تقاضای بازار برای کیفیت چاپ نیز بی‌اعتنا نیستند. امروزه در نتیجه‌ی کوشش واحدهای تحقیق و توسعه کارخانه‌های مرکب‌سازی، مرکب‌های ‌آب‌پایه با قابلیت چاپ و ویژگی‌های مطلوب به بازار عرضه و برای روش‌‌های گوناگون چاپ، با فرمولاسیون مناسب ساخته می‌شوند.
این مقاله به معرفی ویژگی‌های مرکب‌های ‌آب‌پایه می‌پردازد.

چاپ سیلک


ساختارمربوط به مرکب ها :


رنگ بخش در مرکب می‌تواند رنگدانه و یا ماده رنگزا (dyestuff) باشد. پیگمنت‌ها به انواع معدنی، آلی، فلزی، فلورسنت، صدفی و غیره دسته‌بندی می‌شوند. تمام پیگمنت‌ها در محمل خود غیرقابل حل هستند، در حالی که مواد رنگ‌بخش (dyestuff) در محمل حل می‌شوند. معرفی یک پیگمنت معمولی،‌ به‌طور معمول از طریق فرمول شیمیایی و یا شماره کالر ایندکس انجام می‌گیرد. رنگدانه‌ها در اغلب فرمولاسیون‌های چاپ استفاده می‌شوند. در حالی که مواد رنگ‌بخش بیشتر در جوهرهای آب‌پایه مانند جوهر خودکار به کار می‌روند.
امروزه جوهرهایی ساخته شده است که هم از پیگمنت و هم از ماده رنگ‌بخش در فرمولاسیون آنها استفاده می‌شود. برای مواد رنگ‌بخش می‌توان Eosine را مثال زد که به طور معمول برای جوهر خودکار قرمز از آن استفاده می‌شود. دو پیگمنت مصرفی اکسید تیتانیوم برای مرکب‌های سفید و کربن‌بلک برای مرکب‌های مشکی به کار می‌روند. پیگمنت‌های آلی برای مرکب‌های رنگی به کار می‌روند، به طور مثال پیگمنت‌های فتالوسیانین که در تولید مرکب‌های سبز و آبی استفاده می‌شوند و پیگمنت‌های آزو که در مرکب‌های زرد و قرمز به کار می‌روند.

مرکب‌ها با پایه آب :
نام مرکب به مایع و یا ماده خمیری برای نقاشی، نوشتن و چاپ متن و یا شکل گفته می‌شود که مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های زیادی مانند لترپرس، فلکسوگرافی، لیتوگرافی، گراور و اسکرین و نیز روش‌های چاپ غیرتماسی (NIP) مانند چاپ جوهرافشان برای چاپ کردن وجود دارد. هرکدام از این روش‌های چاپ مرکب مخصوص به خود را دارند. میزان فروش مرکب در آمریکا برای هر یک از روش چاپ در جدول شماره يك آمده است.
مرکب یک سیستم کلوئیدی است که از رنگ بخش، رزین، حلال و مواد افزودنی‌ تشکیل شده است. به دلیل کاربردهای متنوع و متفاوت مرکب‌ها، خواص و فرمولاسیون آنها بس متنوع است..

جدول 1

محمل مرکب که به آن بایندر، یا ورنی‌ نیز گفته می‌شود، به مواد رنگ‌بخش اجازه می‌دهد تا در یک فرم قابل چاپ روی سطح قرار گیرند. بایندرها بخشی از محمل هستند که اغلب شامل رزین‌هایی می‌شوند که پس از چاپ به همراه ماده رنگ‌بخش بر روی سطح باقی می‌مانند. گاهی افزودنی‌ها نیز به عنوان بخشی از بایندر در نظر گرفته می‌شوند. در جدول 2 می‌توانید بایندرهای مصرفی در فرایندهای چاپ را ببینید. رزین‌ها، مواد پلیمری هستند. از انواع رزین‌های سنتزی می‌توان به رزین‌های اپوکسی، پلی آمید و آکریلیک اشاره کرد..

حلال به منظور حل کردن بایندر در مرکب استفاده می‌شود، علاوه بر این باعث تغییر ویسکوزیته آن نیز می‌شود. از حلال‌ها می‌توان زایلن، تولوئن، روغن‌های معدنی، الکل‌ها، استرها، کتون‌ها و آب را نام برد. در جدول 2 حلال‌های مصرفی در هر روش چاپ نشان داده شده است. در بسیاری از فرآیندهای چاپ و بسیاری از فرمولاسیون‌های مرکب‌ها، حلال با خشک شدن مرکب از آن خارج می‌شود. در بعضی از موارد مانند مرکب‌های پخت‌شونده با اشعه UV، حلال داخل فیلم مرکب باقی می‌ماند و بخشی از بایندر می‌شود.

افزودنی‌ها به طور معمول درصدهای بسیار کمی از فرمولاسیون مرکب را تشکیل می‌دهند. آنها به منظور تنظیم خواص مرکب و یا دادن یک ویژگی‌ به منظور افزایش کارآیی، به فرمولاسیون اضافه می‌شوند. مرکب می‌تواند حاوی افزودنی‌هایی مانند واکس، پلاستی‌سایزر، ضدکف، بهبوددهنده خواص تیکسوتروپیک، براق‌کننده، ضد پوسته، بهبوددهنده چسبندگی و خشک‌کن‌ها باشد.

مرکب‌ها :

جدول 2

مرکب آب‌پایه ، مرکبی است حاوی رنگدانه و یا ماده رنگ‌بخش در یک سوسپانسیون کلوئیدی به همراه حلال آب است. اگرچه در مرکب‌های پایه آب، حلال اصلی آب است، ولی حلال‌های کمکی نیز ممکن است در سیستم وجود داشته باشند. این حلال‌های کمکی حاوی ترکیبات آلی فرار (VOC’S) هستند.

مرکب‌های آب‌پایه دارای مشکلاتی هستند که مانع کاربرد وسیع آنها در مقایسه با مرکب‌های حلال پایه بوده است. در دهه 1970، کمبود منابع نفت خام و همچنین آگاهی‌ از تاثیرات زیان‌بار حلال‌های موجود در مرکب‌ها بر روی انسان و محیط زیست، باعث وضع قوانین جدیدی شد که صنعت چاپ را مجبور می‌کرد تا به فکر جایگزینی مانند مرکب‌های آب‌پایه باشد. هدف استفاده از مرکب‌های آب‌پایه نه تنها کاهش ترکیبات آلی فرار، بلکه حذف کامل مواد شیمیایی خطرناک از مرکب بود.

مرکب‌های آب‌پایه تقریبا از 2500 سال قبل از میلاد وجود داشته‌اند. اولین مرکب آب‌پایه، یک سوسپانسیون کربن در آب بود که برای نوشتن به‌کار می‌رفت و پایدار کردن آن با سفیده تخم مرغ و یا نوعی صمغ طبیعی انجام می‌شد. اگرچه مرکب‌های آب‌پایه به مدت 4500 سال وجود داشتند، ولی تا اواخر دهه 1960 به ندرت مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

چاپ سیلک

طبقه بندی مرکب ها :

زمان دسته‌بندی و یا انتخاب مرکب برای هر روش چاپی معین، بعضی از خواص مرکب در نظر گرفته می‌شود. ویسکوزیته، قدرت چسبندگی به سطح، اندازه ذرات، رنگ و قدرت رنگی، زمان خشک شدن، مقاومت سایشی و براقیت از جمله این خواص هستند. تعیین این که آیا مرکب برای کاربرد معین مناسب است یا خیر، ممکن است به موارد دیگری مانند انتقال بو به سطح چاپ شده، باقی ماندن حلال در فیلم مرکب، خروج ماده رنگ‌بخش از فیلم مرکب، مقاومت در برابر گرما، مقاومت در برابر سرما و یا ویژگی‌های دیگری، بستگی داشته باشد.

خاصیت مرکب های آب پایه :
مانند تمامی مرکب‌ها، مرکب‌های آب‌پایه نیز به منظور کاربرد خاص با ویژگی مورد نظر، فرموله می‌شوند. این موارد شامل نوع فرایند چاپ، سطحی که قرار است بر روی آن چاپ انجام شود، محیط چاپ، ساختار مرکب و رنگ مرکب است.

اصلی‌ترین ویژگی‌های مرکب‌های آب‌پایه، شامل ویسکوزیته، کشش سطحی، پایداری دیسپرسیون کلوئیدی، اندازه و شکل ذرات پیگمنت، پایداری در مقابل تنش، پایداری رنگی، کف کردن، مقاومت سایشی، مقاومت در برابر آب، نقطه جوش، دما و PH آن است.

ویسکوزیته مرکب‌های آب‌پایه به روش‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شود.

رئولوژی یک سیستم به چهار دسته تقسیم می‌شود: نیوتونی،‌ غیرنیوتنی (شبه پلاستیک)، دیلاتانت و تیکسوتروپیک. در سیالات نیوتونی با اعمال نیروی برشی به سیستم، ویسکوزیته ثابت می‌ماند. در سیالات غیرنیوتنی و یا شبه پلاستیکی با افزایش تنش، ویسکوزیته کاهش می‌یابد. در سیال دیلاتانت با افزایش تنش ویسکوزیته نیز افزایش می‌یابد. جریان تیکسوتروپیک مشابه جریان غیرنیوتنی است، یعنی با افزایش تنش ویسکوزیته کاهش می‌یابد، با این تفاوت که جریان تیکسوتروپیک وابستگی به زمان نیز دارد. بسیاری از مرکب‌های آب‌پایه در دسته سیالات تیکسوتروپیک دسته‌بندی می‌شوند.

شکل 2 نشان‌دهنده ویسکوزیته مرکب‌های آب‌پایه است. به منظور تنظیم ویسکوزیته تا مقدار مورد نظر، می‌توان از یک غلظت‌دهنده پلیمری استفاده کرد.

کشش سطحی مرکب خواصی همچون کف کردن مرکب و ترکنندگی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به توانایی مرکب در پوشش سطح، ترکنندگی گفته می‌شود. به طور کلی اگر کشش سطحی سطح چاپ‌شونده بالاتر از مرکب باشد، مرکب روی سطح پخش می‌شود. این موضوع به عنوان یک مشکل در مرکب‌های آب‌پایه مطرح است، زیرا کشش سطحی آب بسیار بالا و برابر
 mN/m 72
است. در حالی که اغلب مرکب‌های حلال پایه دارای کشش سطحی بین mN/m 35-20 هستند. به همین دلیل کشش سطحی مرکب‌های آب‌پایه از بسیاری از سطوح چاپی بالاتر است. به منظور حل این مشکل نوعی ماده فعال‌کننده سطح به مرکب اضافه می‌شود و یا با تمیز کردن سطح و روش‌های دیگر، سطح اصلاح می‌شود.

با افزودن ماده فعال‌کننده سطح به مرکب آب‌پایه، کشش سطحی کاهش، ولی تولید کف در مرکب افزایش می‌یابد. در این حالت برای جلوگیری از ایجاد کف باید به سیستم ماده ضدکف (مثل جامدات هیدروفوبیک یا اسیدهای چرب) اضافه کرد.

اندازه و شکل ذرات پیگمنت در مرکب روی ثبات رنگی، پایداری کلوئیدی، ویسکوزیته و خواص دیگر آن تاثیر مستقیم دارد. هر چه اندازه ذرات پیگمنت کوچک‌تر باشد، پایداری سیستم بیشتر می‌شود و قدرت رنگی و درخشندگی مرکب نیز بیشتر خواهد بود.

برای داشتن چاپ با کیفیت خوب،‌ مرکب باید پایداری کلوئیدی داشته باشد، به این معنی که مدت زمان انبارداری آن بالا باشد. در غیر این صورت بدون داشتن پایداری کلوئیدی پیگمنت در مدت زمان کوتاهی رسوب می‌کند و مرکب دیگر قابل استفاده نخواهد بود. دو روش برای افزایش پایداری مرکب‌های آب‌پایه وجود دارد، یکی افزودن ماده فعال‌کننده سطحی و/ یا افزودن نوعی پلیمر به فرمولاسیون مرکب. البته افزودن این مواد به سیستم می‌تواند تاثیرات منفی بر روی کاربرد مرکب و یا قدرت رنگی آن داشته باشد.

دما و PH مرکب‌های آب‌پایه در طول فرآیند چاپ باید کنترل شود، چون هر تغییر کوچکی در آنها باعث پایین آمدن کیفیت چاپ می‌شود. تغییر در دما یا PH مرکب باعث تغییرات ناخواسته در کشش سطحی، ‌ویسکوزیته و پایداری کلوئیدی می‌شود. نقطه جوش مرکب و یا گرمای تبخیر مرکب عاملی مهم در تعیین میزان دما و زمان مورد نیاز برای خشک شدن مرکب است. یکی از مشکلات مرکب‌های آب‌پایه، بالا بودن گرمای تبخیر آب است. برای خشک شدن و تشکیل فیلم مرکب، نیاز است که تمام حلال خارج شود. گرمای تبخیر بالای آب نسبت به حلال‌های مشابه که در مرکب‌ها استفاده می‌شوند، باعث افزایش زمان و دمای مورد نیاز برای خشک شدن مرکب می‌شود.

 

مزیت ها و معایب این نوع مرکب ها :

مرکب‌های آب‌پایه تا دهه 1980 به علت مشکلات زیادی که داشتند، مورد استفاده چندانی قرار نمی‌گرفتند. قبل از آن مرکب‌های آب‌پایه فقط برای سطوح متخلخل مثل کاغذ و مقوا- که نیاز به کیفیت و دقت بالای چاپ نداشتند- استفاده می‌شد. استفاده از مرکب‌های آب‌پایه توسط چاپخانه‌ها، آنها را ملزم به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات جدید کرد. مرکب‌های آب‌پایه نیاز به افزایش سرعت خشک شدن داشتند و فقط روی سطوح خاصی قابل استفاده بودند و برای فلزات و سطوح پلاستیکی به کار نمی‌رفتند. همچنین مرکب‌های آب‌پایه روی نوردهای دستگاه چاپ خشک می‌شدند که باعث تخریب همراه با کیفیت چاپ پایینی بودند، همچنین مقاومت ضعیف در برابر آب، مقاومت سایشی پایین و معایب دیگری نیز داشتند. با وارد کردن چند افزودنی به فرمولاسیون مرکب (مانند رزین‌های با وزن مولکولی بالا، واکس‌ها، عوامل فعال‌کننده سطح و مواد دیگر)، خواص فیزیکی مرکب‌های آب‌پایه به طور چشمگیری بهبود یافت. اگر چه در گذشته مرکب‌های آب‌پایه مشکلات زیادی داشتند، امروزه در مقایسه با مرکب‌های حلال پایه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. قیمت پایین‌تر و آسیب‌های کمتر برای انسان و محیط زیست نیز از مزایای این مرکب‌ها است.

 

کاربرد مرکب های آب پایه :

با توجه به پیشرفت چشمگیر مرکب‌های آب‌پایه طی چهل سال اخیر، این مرکب‌ها امروزه روی بسیاری از سطوح، حتی پلاستیک‌ها و فویل‌ها با کمک روش‌های آماده‌سازی سطوح مانند کرونا قابل استفاده هستند. مرکب‌های آب‌پایه برای چاپ روی کاغذ، مقوا و پارچه کاربرد بیشتری نسبت به فویل، پلاستیک و بسته‌بندی‌های غذایی دارند. یکی از بزرگترین کاربردهای مرکب‌های آب‌پایه که در دهه اخیر گسترش یافته، استفاده در پرینترهای جوهرافشان است. با افزایش تعداد کامپیوترهای خانگی، تقاضا برای پرینتر و همچنین جوهرهای جوهرافشان افزایش یافته است. مرکب‌های آب‌پایه‌ای که در پرینترهای جوهرافشان استفاده می‌شدند، همانند مرکب‌های دیگر عمل کرده و روی سطح اعمال می‌شوند. مرکب روی سطح قرار می‌گیرد، پس از پخش بر روی سطح، تبخیر حلال شروع می‌شود. در حین تبخیر حلال، نفوذ نیز رخ می‌دهد تا مرکب به طور کامل خشک شود(شکل 3). شکل 4 نشان‌دهنده تصویر SEM از یک قطره مرکب از چاپگر جوهرافشان روی سطح کاغذ است. در حالی که در شکل 5 قطره مرکب به سطح نفوذ کرده و حلال تبخیر شده است.

 

تولید مرکب ها :

تولید مرکب‌های آب‌پایه شامل یک اختلاط ساده است. پیگمنت، مواد افزودنی‌ و محمل به صورت جداگانه تولید می‌شوند. هنگام تولید پیگمنت‌ها، اندازه ذرات آنها بسیار بزرگتر از آن است که بتوان در مرکب از آن استفاده کرد. به همین دلیل پیگمنت‌ها آسیاب می‌شوند تا اندازه ذره آنها با توجه به قدرت رنگی، ضخامت پوشش و خواص مورد نیاز از پیگمنت، بین 10 نانومتر تا 5 میکرومتر شود. سپس پیگمنت به همراه یک یا چند حلال با سرعت بالا مخلوط می‌شود که در مرکب‌های آب‌پایه بخش زیادی از حلال یا کل آن آب است. ماده فعال‌کننده سطحی و/ یا یک پلیمر به مخلوط اضافه می‌شود تا پایداری کلوئیدی ایجاد شود. سپس به منظور دستیابی به خواص مطلوب، افزودنی‌ها به مرکب اضافه می‌شود تا تولید مرکب جهت استفاده کامل شود.
 

                                                                                                                                            چاپ سیلک روی پارچه



فرمول تشکیل مرکب‌های آب‌ پایه :

مرکب‌ها از ماده رنگ‌بخش، محمل، حلال و افزودنی‌ تشکیل شده‌اند. به نظر می‌رسد که بی‌نهایت فرمولاسیون برای مرکب‌های آب‌پایه وجود داشته باشد. هزاران نوع پیگمنت، رزین و افزودنی وجود دارد که در ترکیب‌های مختلف با نسبت‌های متفاوت استفاده می‌شوند تا خواص مورد نظر در مرکب ایجاد شود. برای مرکب‌های آب‌پایه به طور معمول 60٪ آب و یا حلال‌های دیگر، 20٪ رزین، 15٪ ماده رنگ‌بخش و 5٪ افزودنی به کار می‌رود. اطلاعات دقیق‌تر در جدول 3  مشاهده می‌شود. یک  فرمولاسیون برای مرکب آب‌پایه جوهرافشان در جدول 4 مشاهده می‌شود. همچنین در جدول 5 یک فرمولاسیون برای مرکب فلکسوی آب‌پایه برای چاپ روی کاغذ مشاهده می‌شود.
نتیجه‌گیری

طی چهل سال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در تکنولوژی سیستم‌های آب‌پایه ایجاد شده است. اگر چه این پیشرفت‌ها برای چند سال به کندی انجام شد، ولی گسترش تکنولوژی‌ مرکب‌های آب‌پایه همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر با توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی، هیچ سیستم جایگزینی برای مرکب‌های آب‌پایه وجود ندارد. امروزه با توجه به توسعه سیستم‌های الکترونیک و جایگزینی آنها به جای سطوح چاپی، استفاده از مرکب‌ها رو به کاهش است. ولي اگر جايي براي مركب در صنعت چاپ باشد، بيش از همه، مركب‌هاي پايه آب آن را اشغال مي‌كنند.

image01
Top